tisdag 16 juli 2013

Chevrolet Captiva

Om man skulle ta och göra en liten sammanställning av våran nya bil!?

Man kan ju inte direkt påstå att vi har haft någon vidare tur.

Allt började förra sommaren när vi ägt bilen några månader.
Då fick vi en lapp i brevlådan att växellådan behövde en uppdatering,
annars kunde ngt hända.
Så in med den på verkstaden.
Efter den uppdateringen så tycke jag att växellådan skorra vid vissa tillfällen.
Fick då förklarat för mej att den låter så när den växlar ner.
Knepigt...men det fick jag ju köpa.

Sedan hade vi märkt ända från början att förarstolen vickade lite
väl mycket. Speciellt när man ställer in den högt.
Så den fick vi oxo bytt med lång vänte tid.

Tror att det var ngt där emellan oxo men jag kommer inte ihåg just nu.

I våras lämnade vi in den på sin första service.
När vi fick tillbaka den så fick vi beskedet att den läckte olja!?
Och det kan ju stämma, för tidigare på våren så var vi tvungna att fylla på olja.
Men det tyckte vi inte var så konstigt eftersom bilen är splitt ny och då kan
ju motorn dra lite mer olja.

Vi lämnade in den igen för oljan....de lagade en grej, men så hjälpte
inte det. Så de lagade en annan grej.
Nu är vi inne på sånna saker som inte finns hemma i Sverige så
väntetiderna tar ju ett tag. Fast vi hade hyrbil...gratis!

När oljan väl var lagad och vi hämtar bilen så får vi reda på att växellådan
oxo läcker....öööh.....inte mycket och det var ingen fara just nu sa dom.
De skulle höra med Chevrolet hur de skulle göra, laga eller byta växellåda.
Det gick inte många dagar förrän vi märkte att det droppade under bilen.
Åkte in akut igen för att kolla eftersom det var tänkt att bilen skulle gå
många mil kommande helg.
Växellådan hade blivit värre och bilen fick inte köras med. Vi fick
ställa den på verkstaden igen och det blev beslutat att en ny
växellåda skulle in. Denna fanns inte heller i Sverige
och väntetiden var lång. 4 veckor närmare bestämt :o(

Lagom till semestern fick vi äääntligen tillbaka våran bil!!

På väg från polisstationen första veckan på semestern började
lampan för rengöring av partikelfiltret lysa.
Inget konstigt med det alls....det har vi fått göra många gånger
då vi kör lite korta sträckor.
Vi gjorde som sedvanligt med bilen och efter en liten stund började lampan blinka?!
Mycket märkligt eftersom tidigare har lampan bara lyst och sedan
slocknat när den är klar.
Körde läääänge och väl (40 min), tanken började sina (hade inte så mycket innan).
När det gått så lång tid så kunde jag inte låta bli att ringa till verkstaden och
fråga. Kunde ju vara så att bilen genomgått någon fler uppdatering
efter allt och att det skulle vara så här.
Men även dom tyckte att det lät lite väl lång tid för lampan att slockna.
Tur så bor vi nära verkstaden så vi vände hemåt och bestämde att om inte
lampan slocknat när jag kommit fram så åker jag in.
Och det fick jag ju göra......
De körde in bilen och skulle få lampan att slockna med någon apparat. Kunde ju vara så att den
hakat upp sig när de grejat med allt annat.
Tiden gick...och vi skulle på studenten oxo....
Tillslut kom de ut...med  hängande huvud. Tror de skämdes som en hund när de
gav oss beskedet att bilen fick inte köras för att givaren till partikelfiltret var
trasigt OCH det fick beställas från utlandet!!!

Vi kom återigen hem med den blåa bilen :o(
Nu gick det ändå fort denna gången att få tillbaka den och ÄN
så länge har inga missöden skett.
Som plåster på såren fick vi en full tank när vi hämtade den.
Det var bra!

Håller nu alla tummar och tår att INGET mer händer.
Med skämt i blicken sa killen på verkstaden
att han inte ville se mej där mer...haha...det samma sa jag!


Inga kommentarer: