söndag 31 juli 2011

F (iasko) T (and) V (ård)!

Eftersom jag inget skrivit om mina tänder så kan man kanske tro att jag inte har några problem men det stämmer inte alls. Efter betalning och liiiite fix med skenan...(en bit som togs bort så att inte visdomstanden skulle bita på den) så tyckte jag ju att det blev bättre.
Men så blev det sämre igen. Istället för att ringa till ftv som jag inte kände så jätte stor förtroende för så utnyttjade jag min jobbförmån...(fast man kanske inte har den sån)...och ringde till käkkirurgen. Efter lite rådfrågning med henne blev jag varse om att man skulle bita jämt på skenan med kindtänderna och man borde fått nån återbesökstid för justering. Vilket jag inte fått och den som gjorde skenan slipade inte till den alls. Och jag kände ju att jag bet helt konstigt...närmare bestämt bara på två/tre ställen.

Ringde genast upp ftv och ville boka en tid med någon som visste hur man skulle göra...och även förstod svenska. Borde sett varningsflaggen när hon sa att jag skulle få träffa jourläkaren Ali, men desperat som jag var så tog jag tiden.
Kommer dit och sätter mej i stolen, läkaren kommer in. Jag pratar...han tittar på mej som ett ufo...man ser hur han tänker vad är det jag vill, vad säger hon?!
Försöker förklara vad jag lärt mej av käkkirurgen, men han verkar inte fatta. Sen tar han skenan och stoppar in den i min mun...den sitta jatta fiiin! Jag lite mer arg och lätt desperat! Nej den sitter inte fint! Eller den sitter bra uppe men jag biter ju inte på den!!! Han funderar lite och stoppar in ett karbonpapper mellan skenan och tänderna....jag biter. När han tar ut den och skenan ser man tre små blå prickar på skenan. Ali funderar, hämtar sedan förstärkning....alltså en annan tandläkare. Och han är döv!?!
Nu kan ni ju tänka er hur konversationen fortlöpte mellan en som knappt kan svenska och en som är döv, men som kan prata (det låter ju lite ovanligt).
Tro det eller ej men till slut så förstod Ali vad han skulle göra. Han tog fram grejorna (som han först inte fick fram för att det var tydligen svårt att sätta på en annan grej förutom borrgrejen) och började efter ca 10-15 minuter att slipa på skenan. Sedan in med skenan och karbonpappret igen och kolla avtrycket. Tvivelaktigt tittade jag på och undrade om detta verkligen blir bra....Ut igen och slipa.....tror besöket tog 1½ timme för detta.

När det väl var klart kändes skenan bättre men skorvlig i munnen. Jag måste säga att jag var SKIT förbannad när jag gick där ifrån och innan han fatta vad jag ville var jag lipfärdig! Som tur var behövde jag inte betala.

Även denna gång blev det lite bättre efteråt men sämre igen. Fick boka ännu en nytid och verkligen FÖRSÄKRADE mej att jag vill ha någon svensk som pratade svenska, förstod svenska och KUNDE det är med bettskenor!! Fick då träffa klinikchefen som pillade lite till på den och gjorde det klart för mej att nu blir det inte mer gratisbesök för denna skenan...

Nähä...skit ner dej då!! Det är väl helvetes märkligt att man inte ska kunna gå och fixa till den så mycket som man behöver när man betalt multum för den?! Tandvården är KASS och jag hatar folktandvården (ftv). Jag har tappat mitt förtroende för dom totalt!

Hur som helst så hjälper inte skenan, jag är så spänd i käkarna att det ibland känns som om det är svårt att gapa. Det spänner i käken, bultar i tänderna och så har jag fått en kula som ömmar (vid örat när jag gapar). Vad fan på ren svenska ska jag göra?!? Jag blir tokig...och det har pågått snart ett år! Med facit i hand så ångrar jag påsdrickandet, för det utlöste allt. Alltså hellre fet och smärtfri än smalare och smärtsam. Tror jag kommer få leva med detta resten av livet och jag blir helt förtvivlad vid den tanken.

Inga kommentarer: