tisdag 24 augusti 2010

För bra för att vara sant....

Det är precis vad som hände vid middagen.

Ansträngde mej idag och gjorde goda biffar med potatis och sås. Tillbehör var tärnade morötter och ärtor. Och jag hade gett mej den på att här ska det ätas grönt varje gång det ställs på bordet...oavsett mängden jag lägger dit.
Wille har den förtjusande inställningen att varje gång han frågar vad vi ska äta och jag svarar så gillar han det inte! VARJE GÅNG!!! spelar ingen roll om det är något jag VET att han älskar och tömmer tallriken först med.
Samma visa idag...."jag gillar inte det"

Casper och Linus är faktiskt duktiga på att äta grönt...mest Casper. Är det vanlig sallad så tar han jämt. Linus äter om han måste...
I alla fall så gjorde jag i ordning en tallrik med mat till William...MED grönsaker...3 ärtor och 3 morotstärningar. Inte mycket jag vet..men någonstans måste vi börja utan världskrig.
"Jag gillar inte det...." var nog bland det första jag hörde. Med bestämd röst sa jag att du ska äta det ändå!

Sagt och gjort...han började äta...det andra...med en liten påminnelse att han måste äta grönsakerna oxo...

-Mamma...-Mmmm...-Jag tog en sån (och så pekade han på en ärta)..-NÄHÄ!?! (väldigt överaskad)...-JO..(jätte sort leende)..vill du se?? -Jaaa...det vill jag! Stolt som tuppen tog han en till. -WoooW..det var väl inte så dåligt?! -Nä...ska jag ta en till? -Jaaaa....
Och så höll vi på till det var slut grönsaker....det gick ju över förväntan tänkte jag...POFF!! Då vill han ha mer!! Så han fick lite av mej....och så wowade vi och klappade lite till. Han gick till och med och hämtade hela skålen med grönsaker. Eftersom jag själv ville äta färdigt så vände jag bort blicken lite och slutade "larva" mej.
DÅ kommer jag på ungen med att plocka bort det han hade från tallriken och tillbaka i skålen!!
Så himla gott var det visst inte....men inte farligt!
Trodde för ett ögonblick att jag omvandlat honom till att gilla grönsaker...men icke sa nicke!

1 kommentar:

Ullkika sa...

HöHö! härligt att höra att det finns fler som Samuel ;)
Han gillar nämligen inte mycket han heller & grönsaker ska vi inte prata om... Livsfarligt!!
Nu ska jag åka & köra ett gympass på Motionspalatset.
Tjing//Kika