söndag 17 april 2011

Vad bjuder jag på för mat?

Jag kör igång utmaningen direkt! Och den här frågan kan man ju tolka på lite olika sätt...vad bjuder jag på för mat idag? Idag till min familj eller vad bjuder jag på när vänner kommer över? Jag väljer att tolka frågan som om jag ska bjuda mina vänner. Det blir mycket godare då...

Under den kallare perioden så brukar jag göra en kyckling gryta/gratäng med mango chutney, som jag lärt mej av svärmor. Vet inte om man behöver skriva recept...men jag gör det!

Minst 4 personer.

2 grillade kycklingar. Som du delar sönder i lagoma bitar.
1 paprika. Hackad
5 dl grädde eller lättare alternativ. Ej mjölk dock som blir för blaskigt.
1-1½ burk mango chutney, original gillar jag.
2-3 vitlökar.
sambal oelek
salt
chilisås (för lite färg)

Lägg kycklingen i en stor ungsfast form. Vispa grädden ganska hård och blanda i paprikan, sambal oelek, mango chutneyn och vitlöken. Rör ihop allt och tillsätt lite chilisås så den blir lite rosa. Du använder egen önskad mängd av sambal oeleken men jag brukar ta ca 2 tsk av den. Då blir den inte alls så stark. Även saltet bestämmer du själv. Jag brukar smaka på såsen när den är kall för att se hur salt den är....det starka är ju svårt att känna när den är kall.
Sedan blandar du ner såsen med kycklingen och gräddar det i ugnen 200 grader ca 20-25 min. Så att den blir varm och lite brun.
Servera med jasminris eller basmati ris och en härlig sallad.

Om vi då väljer sommaren.....då ska man ju ha grillbuffe....med mycket att välja på. Karre, grillspett (färdiga scan), hamburgare, chevapchihi (vet att de inte stavas så...). Då marinerar jag karren med min egen marinad, som består av basen olja, mrs cheng's mushroom soy och ketchup. Sedan kryddar jag med det jag har lust med....ex. Biffteki, vitlök, grillkrydda, paprika. Ibland blandar jag i lite färdig marinad. Helst ska det ju marineras en dag i förtid. Cremefraiche blandat med sweetchili, bea sås och en annan rökig sås som jag för mitt liv inte kan komma på namnet just nu (återkommer med det).
Sedan vill jag gärna ha grillade majskolvar, champinjoner med ost i. Härlig sallad och potatissallad. Potatissalladen är ett recept jag fått av älskade vännen Katarina.

Kokt färsk potatis med skalen på, som man delar kalla.
Färsk sparris som man kokar och delar.
Rödlök
Salt och peppar
Ungefär lika delar olja och balsamvinäger. Ca 0,5 dl till 1 kg potatis. Blir det för torrt ta lite mer...
Färsk basilika hackad
Och så en hel bit riven parmesan
Blanda ihop allt och smaka av....MUMS!!

Detta är vad jag bjuder på när man kommer till oss på "fest"!

Inga kommentarer: