söndag 4 april 2010

Mönster

Om någon skulle känna sig manad att virka samma mössa som jag har gjort så skriver jag ner mönstret.

Garnet jag använt är Fuga. Gul nr: 140, Blå nr: 119, Vit och Svart. Det är inte helylle som jag tror att orginalen är virkade i. Men som man vet så kan ju ylle killas och barn kan ju vara känsliga mot det. Därför tog jag Fuga som är 50% Akryl & 50% ylle.
Är man inte så bra på att virka så finns det en bra virkskola HÄR

Virknål som används är No.7

Lägg upp 5 lm gul, tag ihop till en ring med 1 sm. Börja alla varv med 1 lm.
Varv 1: Virka 10 hst om ringen, avsluta varvet med 1 sm i sm.
Varv 2: Virka 2 hst ur varje m, avsluta med 1 sm i sm = 20m.
Varv 3: Virka 1 hst, 2 hst ur nästa m. Upprepa hela varvet. Avsluta med 1 sm i sm = 30 m.
Varv 4: Vrika ett varv hst runt mössan utan ökning, avsluta med 1 sm i sm.
Varv 5: Virka 1 hst, 2 hst ur nästa m. Upprepa hela varvet. Avsluta med 1 sm i sm.
Varv 6-8: (3 varv) Byt till vit och virka som v 4.
Varv 9: (1 varv) Byt till svart och virka som v 4.
Varv 10: Byt till blå och virka som v 4.
Varv 11: (Storlek S-M) Virkas fortf. med blå. Virka 5 hst, 2 hst ur nästa m och upprepa. Avsluta varvet med 3 hst i m och 1 sm i sm = 60 m
(Storlek L-XL) Virka 2 hst, 2 hst ur nästa m, och upprepa. Avsluta varvet med 1 sm i sm = 60 m.
Varv 12-15: Virkas med blå och virkas samma som v 4
Varv 16-19: Virkas med gul och virkas samma som v 4
Varv 20-21: Virkas med svart och virkas samma som v 4
Varv 22-23: Virkas med vit och virkas samma som v 4
Varv 24-önskad längd: Virkas med blå till önskad längd. Avsluta med 2 varv fm. Fäst sedan trådarna och mössan är färdig.

Inga kommentarer: