onsdag 2 januari 2013

Xtravaganza....bra/dåligt?

Ja all sån skit låter ju så himla bra.
Det kanske är bra....men då får man se till att utbilda sina coacher eller vad man
ska kalla det. För sanningen i detta så passar inte modellen alla.
Man ska veta att det är en enorm stor stress för kroppen att utsättas för enbart påsar
om man går på helfart. En person (ex. som jag) som jobbar heltid, har 3 barn, som går i skola, som spelar hockey, fotboll, man har hus, en man som man kan säga har 3 jobb. Kanske inte har kapacitet att gå på helfart + träna minst 4 ggr/vecka + gå på kurs en dag/vecka.
Man kan inte klara allt!!

En person som jobbar med detta bör veta att det är så. Det räcker inte med att bara
se att personen som vill banta är fet. Och att personen vill ta genvägen.
Man måste kunna informera om vad som händer med kroppen.
Inte bara vara ute efter pengar.
Det ska tilläggas att det är väldigt få personer som klarar hålla vikten
efter pulver. Man har gått ner snabbt men inte programerat om
hjärnan och vad som är rätt att äta. Man har inte hittat balansen helt enkelt.
Vad får jag äta? När? Hur mycket?

Jag har ju bittert fått erfara att man inte klarar allt!
Har ju tjatat förr om mina tänder som började spöka i samband med att
jag var så idiotisk så jag gick på påsarna igen.

Har idag äntligen fått mitt besök till bettfysiologen...efter att ha väntat i över 14 månader.
En jätte gullig man tog sig an mig och kunde efter en stunds undersökning konstatera
att det var ett muskulärt problem, och på det är prognoserna goda.
Med lite hjälp från  han och mycket från mej själv ska det ordna sig.
Musklerna i käken som ska arbeta 10-15 ggr/dag arbetar 10-15 timmar för mej.
Jag var extremt spänd!!
Planen nu...är att jag ska göra en käkövning där jag spänner upp munnen med tumme
och pekfinger. Hålla så i 15 sek/3 ggr minst 3ggr/dag.
Jag ska tänka på hur jag har min hållning, speciellt på jobbet.
Måste göra avslappningsövningar (eftersom jag inte kan/vill göra mej av med man och barn)
Sist men inte minst ska han göra om min bettskena. Den ska göras tjockare och så där sättas
dit en gomspalt så jag inte kan trycka med tunga.

Ser jag ljuset i tunneln?....
inte än..men kanske om det blir bättre...

Inga kommentarer: